Neistota v podnikaní a jej dopad na výkonnosť firmy.

Autor: radovan lucina | 18.9.2013 o 14:59 | (upravené 18.9.2013 o 15:36) Karma článku: 6,51 | Prečítané:  571x

V minulosti to bolo ľahšie - objednávky prichádzali skoro automaticky, firmy mali tržby, plán sa plnil, pracovníci pracovali a smelo sme sa pozerali do budúcnosti. Dnes je to už minulosť.

Mnohí majitelia firiem nevedia či ešte vydržia a či budú podnikať aj ďalší rok. Plánovanie na pár rokov dopredu im nedáva zmysel, objednávky viaznu, pribudlo neplatičov, je veľká konkurencia, pracovníci sú nespokojní a celková nálada v spoločnosti nie je pozitívna. V televízii nám ukazujú IBA negatívne vzory a to, že aj iní žijú na hranici biedy má v nás vzbudiť pocit, že toto je asi normálne a treba sa s tým zmieriť, prípadne sa na tom v reality show aj zabaviť. Mnohí čakajú skadiaľ prijde ďalší finančný príspevok alebo dotácia aby ešte chvíľku vydržali.

Na čo alebo na koho vlastne podnikatelia čakajú?

Podnikateľom podnikanie prestáva dávať zmysel. Mnohí sa práve preto zameriavajú IBA na získavanie krátkodobého prospechu a zisku. Sú ešte niekde nejaké voľné zdroje? Ak áno, rýchlo ich transformujme a presuňme "do sféry nášho vplyvu" a premeňme ich na naše osobné rezervy. Tieto sa následne diverzifikujú do súkromných aktív a zakonzervujú v podobe rezervy na horšie časy. Toto konanie je silne racionalizované neistotou, ktorá je na trhu, strachom a obavou o vlastnú bezpečnosť a o bezpečnosť vlastnej rodiny.

Neistota silne ovplyvňuje spôsob rozmýšľania a neistota poháňaná strachom z vlastnej budúcnosti plodí rozhodnutia, ktoré majú v dlhodobom horizonte negatívny dopad na samotnú výkonnosť firiem.

Čo s tým? Ako sa vysporiadať s neistotou?
Každá firma a podnikanie ako také prechádza v podstate IBA dvomi zmysluplnými obdobiami - obdobie rastu a obdobie stabilizácie. Obdobie čakania na záchranu alebo na zázrak do podnikania nepatrí.

Rast (GROWTH) bez smelej vízie, nápadu, stratégie a financií nie je možné realizovať. Rast potrebuje podnikateľa - lídra, ktorý je schopný objaviť niečo výnimočné, vycítiť príležitosť, zaostriť zrak na nový potenciál a zákazníkov, motivovať a strhnúť ľudí a toto všetko premeniť na pozitívnu energiu a výsledky, ktoré potiahnu firmu vpred. Stratégia rastu nesie intenzívne míňanie prostriedkov, ktoré sú silne zacielené na získanie konkurenčnej výhody a na nárast trhového podielu.

Po dosiahnutí plánovaných cieľov (u niekoho aj po minutí financií plánovaných na rast) nastáva obdobie stabilizácie (SUSTAIN). Stabilizácia podnikania je zameraná na optimalizáciu prevádzky, udržanie trhu, šetrenie, splácanie investícií vložených do rastu a na tvorbu rezervy pre ďalší rast.

Ako naštartovať rast?

To je veľká výzva. Je potrebné opäť objaviť zmysel podnikania - prečo to robíme, pre koho tvoríme hodnoty ako sa chceme podielať na prerozdelovaní vytvorenej hodnoty a ako udržať vytváranie hodnoty v čase? Ak sa to podnikateľom podarí objaviť, potom ostatné veci logicky do seba zapadnú. Následne presne pomenujú potrebné zdroje a navrhnú tie najlepšie postupy pre podnikanie - zrazu sa ocitnú na začiatku novej etapy RASTU.

Kľúčom je dlhodobá udržateľnosť a zmena myslenia.

Náš malý mozog pozná v podstate iba tri povely a tie sa milióny rokov nezmenili.
Predstavte si, že vidíte v diaľke zákazníka (dnes je to nedostatkový tovar ..).
Aké máte možnosti? Čo Vám našepká Váš vnútorný hlas?

Sme predátori a preto by to malo byť logické ->

1) Treba ho zjesť!,

2) Kašlem naň, treba sa niekde vyvaliť!,

3) Bežme vpred, niečo sa tam deje!

Takže prestaňte sa už VYVALOVAŤ a PREJEDAŤ. Začnite niečo robiť - bežte vpred!

Kedže okrem malého mozgu má človek alias HOMO SAPIENS aj niečo naviac, skúsme vytvárať skutočné a dlhodobo udržateľné hodnoty. Čo s tým krátkodobým prospechom a s krátkodobými cieľmi ? Tie Vás predsa ako HOMO SAPIENS nemôžu dlhodobo uspokojovať. Času je málo, tak prečo radšej neurobiť niečo veľké a zmysluplné?

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?