Podnikanie a Networking

Autor: radovan lucina | 17.9.2013 o 10:43 | (upravené 17.9.2013 o 14:08) Karma článku: 5,02 | Prečítané:  444x

V podnikaní je okrem iných vecí dôležité aj vedieť získavať nové objednávky. Táto čisto obchodná činnosť je postavená najmä na schopnosti jednotlivcov vyhľadávať nové kontakty, zaujať ich ponukou a získať objednávku.

Schopnosť získavať objednávky je postavená na istých vlastnostiach - schopnosti nadväzovať nové kontakty, schopnosti zrozumiteľne a stručne prezentovať seba a ponúkané produkty, oborových skúsenostiach a tiež aj na dôvere.

Vo svete vzniklo niekoľko konceptov na báze NETWORKINGu, ktoré pomáhajú jednotlivcom zlepšovať svoje prezentačno-obchodné vlastnosti a tiež aj napomáhajú získavaniu nových obchodných kontaktov (BNI.com, 4networking.biz, JCI napríklad jciedmonton.com, BNC napríklad bnc.org.my).

Vždy je lepšie keď získate kontakt formou odporučenia ako keď musíte realizovať vlastný prieskum trhu a obvolávať studené kontakty. Aj v našich končinách (CZ a SK) existuje niekoľko NETWORKING-ových konceptov, ktoré sa dajú využiť.

O čo ide v tomto koncepte?

Networking koncept je postavený na pravideľnom stretávaní skupiny ľudí, ktorí majú spoločnú potrebu - prezentovať svoje aktuálne business potreby a získavať nové kontakty a odporučenia.
Obvykle sa jedná o skupinky 5-15 osôb z rôznych oblastí podnikania. Stretnutie má svoj program a organizuje sa formou raňajok, obedu alebo posedenia pri káve a koláčiku. Po stretnutí zvyčajne prebiehajú ešte osobné mítingy medzi osobami, ktoré počas stretnutia nadobudli potrebu si navzájom dovysvetliť ponuky alebo odovzdať relevantné kontakty. Stretnutia sú dynamické a človek často odchádza s množstvom nových kontaktov a odporučení, ktoré ho posunú vpred. Osoby sa delia na členov a hostí. Členovia skupiny sú tí, ktorí vidia zmysel v tomto koncepte a rozhodli sa, tento spôsob získavania kontaktov a informácií zaradiť do svojho osobného programu a benefitovať z neho. Členovia si obvykle platia ročný poplatok. Hostia predstavujú zdroj nových členov a aj kontaktov a inšpirácie. Za účasť na stretnutí hostia obvykle nemusia platiť žiadny poplatok. U nás môžete tento koncept zažiť napríklad u skupín fungujúcich pod konceptom Negotium, Smart-Network alebo u iných.

Stretnutia sú obvykle veľmi pracovne motivujúce - najmä pre hostí. Prvé stretnutia dokážu priniesť niekoľko desiatok nových zmysluplných kontaktov a odporučení. Následne je na každom jednotlivcovi ako dokáže zúžitkovať tento obchodný potenciál.

Keď porovnávam iné cesty pre získavanie obchodných kontaktov, NTWORKING koncept patrí určite k tým rýchlejším a efektívnejším. Napriek tomu sa často stáva, že sa skupiny rozpadnú alebo koncept nezafunguje podľa predstáv. Tiež koncept niekomu nemusí dávať zmysel.

PREČO NETWORKING v dlhodobom horizonte nemusí fungovať?

Príčin môže byť viacero - nekvalitné kontakty a odporučenia, referencie na osoby ktoré nemajú očakávanú kvalitu služieb a produktov, porušenia business etiky, silné zameranie skupiny len na istý obor podnikania, nedostatočne zvládnutý manažment skupiny, sledovanie IBA krátkodobých cieľov, neschopnosť manažmentu a aj jej členov budovať trvalo udržateľnú hodnotu, zlá skladba členov a ich vzájomná konkurencia, vysoká fluktuácia v skupine, sledovanie iných cieľov, príliš silný tlak vedenia regulovať a zasahovať do vývoja skupiny, vedenie skupiny nesleduje ciele skupiny a potreby jej členov, vedenie skupiny sa príliš sústreďuje na získavanie osobného finančného prospechu,  kvalita skupiny je na úkor kvantity a ďalšie. Tieto veci skôr či neskôr vyústia do delenia alebo rozpadu skupny.

Prečo je tomu tak, keď samotný koncept a myšlienka je dobrá?

Odpoveď je až príliš jednoduchá na to aby jej niektorí uverili:

Vedeniu a aj jej členom sa časom zahmlieva PODSTATA a ZMYSEL NETWORKINGU a zároveň im chýba cit pre budovanie DLHODOBO udržateľnej HODNOTY pre členov skupiny.

Najväčším rizikom je neschopnosť vedenia budovať VALUE pre jej členov a nie IBA pre nich. Racionalizácia síce velí, že za odvedenú prácu v rámci organizovania skupín by im mala patriť odmena, veď s tým majú náklady! Áno, s tým sa dá súhlasiť avšak z dlhodobého hladiska ak nedajú členom VALUE a nenaplnia ich očakávania potom sa ich jediný zdroj príjmu pochádzajúci z členských poplatkov rozplynie a skupina sa postupne bez manažmentu rozpadne. Že je to nezmysel, preto lebo sa momentálne do skupín hlási veľa nových hostí a z nich pribudnú noví členovia? Dnes to možno vyzerá dobre ale koľkí z nich vydržia v skupine viac ako 30 alebo 40 týždňov?

Aký ZMYSEL to musí mať pre Vás, osobne, aby ste sa 50x ročne zúčastnili napríklad raňajok o siedmej ráno, cestovali na miesto stretnutia a investovali ďalšie cca 3hodiny zo svojho času?


Networking v našich končinách čaká zmena.

Prežijú iba tie skupiny, ktoré dokážu nanovo nájsť zmysel a adaptovať strategický koncept networkingu na svoje potreby. Kľúčom je kŕčovite sa nedržať medzinárodných pravidiel a viac sa prispôsobiť potrebám našim podnikateľom. Je potrebný TAILORING - vybrať dobré veci, odhodiť nefungujúce a všetko doplniť lokálnymi potrebami, ktoré následne môžu akcelerovať zmysel konceptu. Hľadanie týchto VECÍ vyžaduje smelú víziu. Regulácia a trvanie na striktnom dodržiavaní pravidiel nepomôže.

Na záver ešte jeden príklad - nielen v našich končinách je veľmi populárne nasledovné myslenie:

Hoci väčšina vie alebo tuší že je niečo zlé, nikto nie je ochotný vystúpiť z radu a niečo zmeniť. (HUMAN FLAWS = BLINDNESS).

Kam to až môže viesť? v súkromí, v práci, v politike, pri riadení štátu...? pre tých, ktorí sa chcú ponoriť viac do tejto problematiky odporúčam nasledovné video...

http://www.ted.com/talks/margaret_heffernan_the_dangers_of_willful_blindness.html

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

TECH

Falošné správy a fabriky na trolov: Ako funguje propaganda 2.0

Ako sociálne siete a falošné správy stvorili dnešných populistov.

TECH

Gene Cernan videl z Mesiaca svet bez hraníc

Posledný muž na Mesiaci priniesol späť na Zem československú vlajku.

SVET

Savčenková pre SME: Ukrajina nie sú skorumpovaní politici

Musím Ukrajincov prebudiť, hovorí poslankyňa.


Už ste čítali?