Podnikanie a Networking

Autor: radovan lucina | 17.9.2013 o 10:43 | (upravené 17.9.2013 o 14:08) Karma článku: 5,02 | Prečítané:  433x

V podnikaní je okrem iných vecí dôležité aj vedieť získavať nové objednávky. Táto čisto obchodná činnosť je postavená najmä na schopnosti jednotlivcov vyhľadávať nové kontakty, zaujať ich ponukou a získať objednávku.

Schopnosť získavať objednávky je postavená na istých vlastnostiach - schopnosti nadväzovať nové kontakty, schopnosti zrozumiteľne a stručne prezentovať seba a ponúkané produkty, oborových skúsenostiach a tiež aj na dôvere.

Vo svete vzniklo niekoľko konceptov na báze NETWORKINGu, ktoré pomáhajú jednotlivcom zlepšovať svoje prezentačno-obchodné vlastnosti a tiež aj napomáhajú získavaniu nových obchodných kontaktov (BNI.com, 4networking.biz, JCI napríklad jciedmonton.com, BNC napríklad bnc.org.my).

Vždy je lepšie keď získate kontakt formou odporučenia ako keď musíte realizovať vlastný prieskum trhu a obvolávať studené kontakty. Aj v našich končinách (CZ a SK) existuje niekoľko NETWORKING-ových konceptov, ktoré sa dajú využiť.

O čo ide v tomto koncepte?

Networking koncept je postavený na pravideľnom stretávaní skupiny ľudí, ktorí majú spoločnú potrebu - prezentovať svoje aktuálne business potreby a získavať nové kontakty a odporučenia.
Obvykle sa jedná o skupinky 5-15 osôb z rôznych oblastí podnikania. Stretnutie má svoj program a organizuje sa formou raňajok, obedu alebo posedenia pri káve a koláčiku. Po stretnutí zvyčajne prebiehajú ešte osobné mítingy medzi osobami, ktoré počas stretnutia nadobudli potrebu si navzájom dovysvetliť ponuky alebo odovzdať relevantné kontakty. Stretnutia sú dynamické a človek často odchádza s množstvom nových kontaktov a odporučení, ktoré ho posunú vpred. Osoby sa delia na členov a hostí. Členovia skupiny sú tí, ktorí vidia zmysel v tomto koncepte a rozhodli sa, tento spôsob získavania kontaktov a informácií zaradiť do svojho osobného programu a benefitovať z neho. Členovia si obvykle platia ročný poplatok. Hostia predstavujú zdroj nových členov a aj kontaktov a inšpirácie. Za účasť na stretnutí hostia obvykle nemusia platiť žiadny poplatok. U nás môžete tento koncept zažiť napríklad u skupín fungujúcich pod konceptom Negotium, Smart-Network alebo u iných.

Stretnutia sú obvykle veľmi pracovne motivujúce - najmä pre hostí. Prvé stretnutia dokážu priniesť niekoľko desiatok nových zmysluplných kontaktov a odporučení. Následne je na každom jednotlivcovi ako dokáže zúžitkovať tento obchodný potenciál.

Keď porovnávam iné cesty pre získavanie obchodných kontaktov, NTWORKING koncept patrí určite k tým rýchlejším a efektívnejším. Napriek tomu sa často stáva, že sa skupiny rozpadnú alebo koncept nezafunguje podľa predstáv. Tiež koncept niekomu nemusí dávať zmysel.

PREČO NETWORKING v dlhodobom horizonte nemusí fungovať?

Príčin môže byť viacero - nekvalitné kontakty a odporučenia, referencie na osoby ktoré nemajú očakávanú kvalitu služieb a produktov, porušenia business etiky, silné zameranie skupiny len na istý obor podnikania, nedostatočne zvládnutý manažment skupiny, sledovanie IBA krátkodobých cieľov, neschopnosť manažmentu a aj jej členov budovať trvalo udržateľnú hodnotu, zlá skladba členov a ich vzájomná konkurencia, vysoká fluktuácia v skupine, sledovanie iných cieľov, príliš silný tlak vedenia regulovať a zasahovať do vývoja skupiny, vedenie skupiny nesleduje ciele skupiny a potreby jej členov, vedenie skupiny sa príliš sústreďuje na získavanie osobného finančného prospechu,  kvalita skupiny je na úkor kvantity a ďalšie. Tieto veci skôr či neskôr vyústia do delenia alebo rozpadu skupny.

Prečo je tomu tak, keď samotný koncept a myšlienka je dobrá?

Odpoveď je až príliš jednoduchá na to aby jej niektorí uverili:

Vedeniu a aj jej členom sa časom zahmlieva PODSTATA a ZMYSEL NETWORKINGU a zároveň im chýba cit pre budovanie DLHODOBO udržateľnej HODNOTY pre členov skupiny.

Najväčším rizikom je neschopnosť vedenia budovať VALUE pre jej členov a nie IBA pre nich. Racionalizácia síce velí, že za odvedenú prácu v rámci organizovania skupín by im mala patriť odmena, veď s tým majú náklady! Áno, s tým sa dá súhlasiť avšak z dlhodobého hladiska ak nedajú členom VALUE a nenaplnia ich očakávania potom sa ich jediný zdroj príjmu pochádzajúci z členských poplatkov rozplynie a skupina sa postupne bez manažmentu rozpadne. Že je to nezmysel, preto lebo sa momentálne do skupín hlási veľa nových hostí a z nich pribudnú noví členovia? Dnes to možno vyzerá dobre ale koľkí z nich vydržia v skupine viac ako 30 alebo 40 týždňov?

Aký ZMYSEL to musí mať pre Vás, osobne, aby ste sa 50x ročne zúčastnili napríklad raňajok o siedmej ráno, cestovali na miesto stretnutia a investovali ďalšie cca 3hodiny zo svojho času?


Networking v našich končinách čaká zmena.

Prežijú iba tie skupiny, ktoré dokážu nanovo nájsť zmysel a adaptovať strategický koncept networkingu na svoje potreby. Kľúčom je kŕčovite sa nedržať medzinárodných pravidiel a viac sa prispôsobiť potrebám našim podnikateľom. Je potrebný TAILORING - vybrať dobré veci, odhodiť nefungujúce a všetko doplniť lokálnymi potrebami, ktoré následne môžu akcelerovať zmysel konceptu. Hľadanie týchto VECÍ vyžaduje smelú víziu. Regulácia a trvanie na striktnom dodržiavaní pravidiel nepomôže.

Na záver ešte jeden príklad - nielen v našich končinách je veľmi populárne nasledovné myslenie:

Hoci väčšina vie alebo tuší že je niečo zlé, nikto nie je ochotný vystúpiť z radu a niečo zmeniť. (HUMAN FLAWS = BLINDNESS).

Kam to až môže viesť? v súkromí, v práci, v politike, pri riadení štátu...? pre tých, ktorí sa chcú ponoriť viac do tejto problematiky odporúčam nasledovné video...

http://www.ted.com/talks/margaret_heffernan_the_dangers_of_willful_blindness.html

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?