Reputácia verzus Obchodná značka a konsekvencie

Autor: radovan lucina | 8.4.2013 o 13:00 | (upravené 8.4.2013 o 13:28) Karma článku: 4,26 | Prečítané:  422x

Obchodná značka alebo Brand je v očiach spotrebiteľa viac o hodnote, naproti tomu Reputácia je v mysli spotrebiteľa viac o dôvere. Čo je dôležitejšie? A prečo?

Brand alebo "obchodná značka" je symbol, ktorý je vytvorený samotnou organizáciou.
Brand výrazne napomáha pri jej napĺňaní strategických cieľov.
Brand symbolizuje hodnoty, ktoré organizácia uznáva a hlási sa k nim.
Brand predstavuje skupinu vlastností naviazaných na konkrétny podukt.
Brand môže predstavovať životný štýl a mnohí spotrebitelia sa s ním identifikujú
Brand predstavuje záruku kvality a hodnoty, ktorú zákazník kúpou získava
Brand vyvoláva emócie a priamo formuje nákupné rozhodnutia spotrebiteľov
Brand odlišuje organizácie podnikajúce v rovnakých odvetviach
Brand má svoju hodnotu, je možné s ním obchodovať
Brand je viac spojený s investormi a finančnými trhmi

naproti tomu

Reputácia sa nedá navrhnúť v grafickom štúdiu a nemá svoj manuál
Reputácia sa vytvára alebo formuje priamo v mysli spotrebiteľov a firemných stakeholders
Reputácia je historickým odrazom firmy v mysli ľudí a predstavuje akúsi spoločenskú pamäť
Reputácia napomáha firme pri plnení jej obchodných a strategických cieľov
Reputácia tiež vyvoláva emócie a priamo ovplyvňuje nákupné rozhodnutia spotrebiteľov
Samotnú Reputáciu, firmy nevlastnia a nedá sa s ňou obchodovať
Reputácia je viac spojená s rizikom a to je potrebné riadiť
Reputácia je oveľa viac o dôvere

Či ste bežní občania, podnikatelia alebo korporátne organizácie, dobrú výmenu alebo obchod bez dôvery neurobíte. Nestačí, že obchod má v danej chvíli vo vašich očiach značnú hodnotu. Môže ísť o klam.

V našich oblastiach sme svedkami rôznych rozporuplných udalostí a klamov:
- žiletky testované na zajacoch
- zdravé jedlo vo fast-foode
- výhodný podomový predaj elektriny alebo plynu
- nekonečné volania zdarma
- vždy čerstvé potraviny v supermarketoch
- autá s neuveriteľne nízkou spotrebou benzínu alebo nafty
- daňové raje bez spoľahlivých bánk
- komerčné podnikanie firiem bez platenia za dodávky
- finančné stimuly bez reakcií
- rebríčky neplatičov bez aktualizácie
- víťazi objemných tendrov bez zamestnancov

Dôvera nie je to, na čo by sa v našich končinách dával veľký dôraz. Veci sa však menia a evolúcia sa nedá zastaviť. Tí, ktorí sa popálili pribúda. Spoločenská pamäť, hoci je dosť deravá, si predsa aj niečo zapamätá.

Navyše spotrebitelia dostali do rúk novú zbraň - sociálne siete. Zatiaľ sa ju učia používať, avšak už  mnohé nadnárodné korporácie zažili, ako sa dá expresne narušiť dobrá reputácia firmy a aký to má  dopad na firmu samotnú a jej ďalšie podnikanie.

V reči hurikánov by sa pôsobenie tejto sily sociálnych sietí na reputáciu firiem dalo kategorizovať do 5 úrovní - minimálna, mierna, značná, extrémna a katastrofická. Keď značné poškodenie reputácie vedie aj k značným škodám (zvolávanie istej série áut do servisu na odstránenie problému s brzdami). Takéto poškodenie reputácie je ešte vratné avšak danú firmu to stojí značné prostriedky. O tom však nabudúce.

Dnes sa štát snaží stimulovať ekonomiku. Podporuje inovácie, zamestnanosť, obnovu firemných aktív, cestovný ruch atď. Programov je neúrekom. Ja si myslím, že by štát mal aj viac popracovať na tom, aby podporoval dôveryhodnosť našich firiem a ich pozitívnu reputáciu. Je potrebné budovať pozitívny a dôveryhodný obraz Slovenska a aj týmto pritiahnuť ďalších investorov, prípadne vzbudiť chuť a záujem o podnikanie u mladších ľudí a začínajúcich podnikateľov. Chváliť, povzbudzovať a podporovať. Veď to čo dokázali mnohé naše mikro, malé a stredné firmy je hodné podpory. To za akých podmienok fungujú, čo produkujú a aké tržby za produkty a služby majú - mnohé firmy v západnej európe by to už nevydržali.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?