Prečo sa firmy snažia získať dobrú reputáciu?

Autor: radovan lucina | 24.3.2013 o 23:56 | (upravené 25.3.2013 o 0:27) Karma článku: 1,53 | Prečítané:  367x

Väčšinu úspešných firiem charakterizujú podobné parametre. Zjednodušene sa dá povedať, že úspešné firmy majú silné zdroje, dobré a aktuálne kontakty, v samotnom obore podnikania disponujú hlbokými znalosťami a kvalitnými informáciami, časom získali kvalitné referencie a ovládajú zaujímavý trhový podiel. Tieto parametre de-facto priamo vlastnia alebo ich získali. Reputácia je však trošku z iného súdka. Reputácia nie je atribútom firmy, sídli výhradne v mysliach iných.

Dobrá reputácia firmy patrí k jej silným akcelerátorom. Dokáže firmu posunúť vpred a zabezpečiť jej zákazníkov aj v krízových časoch. Naopak zhoršujúca sa alebo vyslovene zlá reputácia prináša tie najhoršie scenáre do podnikania firiem.

Dobrú reputáciu si úspešné firmy snažia udržať. Udržať si reputáciu, je dnes veľká výzva.

Prečo je vlastne potrebné sa zaoberať reputáciou? Určite to poznáte -  dobrý skutok sa sám nepochváli avšak zlé veci sa šíria rýchlosťou blesku. To napovedá trošku o tom, ako na jednej strane spotrebiteľia vnímajú samotné podnikanie firiem, a čo na druhej strane majú firmy robiť aby zvyšovali svoju reputáciu.

Aj keď dnes v našich končinách zákazník alebo spotrebiteľ často bojuje s nezáujmom veľkých a uspešných firiem o udržanie dobrej reputácie, situácia sa postupne mení. V dlhodobom horizonte sa reputácia nedá ignorovať a nakoniec bude odlišovať úspešné firmy od neúspešných.

Ignorovanie reputácie si môže dovoliť iba monopol, firmy prepojené na politikov, firmy vo vlastníctve štátu, prípadne menšie lokálne firmy bez ambície rastu.

Zníženie reputácie, prípadná jej strata prichádza väčšinou cez negatívne informácie. Ide napríklad o situácie keď:
- sú publikované hanlivé informácie na firmu alebo jej produkty
- zákazník bol podvedený alebo oklamaný a o tejto skúsenosti sa podelil s inými
- kľúčový predstaviteľia firmy sú obvinení z podvodu, krádeže, porušenia etiky alebo sa podielali na trestnej činnosti
- došlo k úniku dôverných alebo citlivých informácií - napríklad osobné informácie klientov
- výsledky firmy a plnenie plánu nie su podľa predstáv majiteľov a neplnia sa verejne známe ciele
- firma stráca svoje trhové postavenie a odchádzajú z nej kľúčoví pracovníci
- firma nedodržiava štandardy a porušuje zákony
- neberie sa ohľad na životné prostredi a ďalšie.

Ako sa rodí a udržiava pozitívna reputácia firmy?
Vo všeobecnosti sa dá povedať, že udržanie pozitívnej reputácie znamená predchádzať je strate. Je potrebné systematicky monitorovať rôzne udalosti a preventívne znižovať ich negatívny dopad na samotnú reputáciu firmy. Tieto aktivity postupne smerujú k zavádzaniu systémov pre riadenie rizík, v prípade reputácie k - "reputational risk management-u".

Mnohé úspešné firmy nie su nečinné a nečakajú na to až ich dobehnú problémy.
Naopak manažment proaktívne riadi podnikateľské riziká vedúce k zmene firemnej reputácie.

Firmy pravideľne zbierajú a vyhodnocujú zákaznícku spätnú väzbu, monitorujú médiá vrátane blogov a sociálnych sietí, udržiavajú pravideľný kontakt s médiami-regulátorom-politikmi-investormi, monitorujú trendy v rôznych pre nich dôležitých oblastiach ako napríklad životné prostredie, sociálna a technologická oblasť, sledujú konkurenciu, vývoj trhu a ďalšie. Získané informácie sú použité pre ďalšie potreby najčastejšie pre rozvoj firemnej stratégie, zlepšovanie obchodnej a prevádzkovej výkonnosti, prípadne pre inovácie a zvyšovanie konkurencieschopnosti.

Prečo sa firmy snažia získať niečo čo nikdy nebudú vlastniť?
Pozitívna reputácia vedie v prostredí s totálnou konkurenciou k postupnému zvyšovaniu výkonnosti. Firmy ktoré sa venujú tejto oblasti dokážu dnes v tomto turbuletnom podnikateľskom prostredí, lepšie odolávať rôznym rizikám. V dlhodobom horizonte tieto firmy získajú väčší podiel na trhu a tiež aj vyššie výnosy čo zvýši ich atraktivitu.

Informácie použité v článku:
2010, Reputational risk and crisis management, Zurich American Insurance Company
2002, Managing reputation risk, RMA Journal
2010, Global enterprise risk management survey, AON

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?